Skocz do zawartości
Pioy

Monitory OLED - temat zbiorczy

Rekomendowane odpowiedzi

Ten chyba nie ma gwarancji na wypalenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

LG Now Offers 2-Year Burn-In Warranty on Its OLED Gaming Monitors. LG updates its policy to cover burn-in retroactively on 27GR95QE-B monitors for two years.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Tylko to jest 27GR95QL-B

Real Scene SDR  172 cd/m² XD

Edytowane przez galakty

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
W dniu 28.06.2024 o 18:36, Keken napisał:

Z muzyką to już czysto subiektywne odczucia. Tu niw m limitów.

Jeśli chodzi o sprzęt do muzyki - to jak idziesz w kierunku minimum zniekształceń przy odtwarzaniu, to przestaje się robić subiektywnie. 🤓 Natomiast co do samej muzyki - to tak: tutaj czysty subiektywizm.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, galakty napisał:

Tylko to jest 27GR95QL-B

Real Scene SDR 172 cd/m²   XD

Mastering SDR 100cd/m2, zostaje jeszcze zapasu jak słońce przyświeci. Ale wiem, z pudełka ludzie mają zawsze na max i tak się przyzwyczajają gapić się w przepala my obraz, aż oczy się same przymykają a źrenice robią się jak oczka w igłach ;)

 

 

2 godziny temu, Kyle_PL napisał:

Jeśli chodzi o sprzęt do muzyki - to jak idziesz w kierunku minimum zniekształceń przy odtwarzaniu, to przestaje się robić subiektywnie. 🤓 Natomiast co do samej muzyki - to tak: tutaj czysty subiektywizm.

A to najważniejsze nie są dB i MOC w audio?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Minciu bez przesady - nawet przy 200cd na białym, nic nie razi w materiale SDR (bo ten biały 255 255 255 to rzadko kiedy zobaczysz i zwykle to będzie wręcz mały błysk). I piszę to teraz na monitorze ustawionym może na 60cd (czyli nie jestem maniakiem turbo jasności).

Co do audio ... Ty się nie śmiej ... po pewnym czasie jak się człowiek w to zgłębia to zaczyna zwracać znaczną uwagę na opóźnienia grupowe (group delay) i równomierność promieniowania kolumny pod kątem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

200cd na białym nie tylko razi, ale już oczy od tego bolą.

Co prawda zależy ile jest światła zewnętrznego i jak wrażliwe mamy oczy, a także jak daleko jesteśmy od ekranu i jaki on duży, ale 200cd/m2 to już wali po oczach.

 

Masz 60cd/m2 to ustaw teraz na 200 i posiedź tak cały dzień przeglądać strony w necie, najlepiej takie, które mają duże bieli. Powodzenia szczególnie wieczorem :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlatego kiedys pisalem, ze dla mnie pogon za jasnoscia w HDR to cos co mnie nie za bardzo interesuje, sama czern na oledzie i swiecacy kazdy pixel z osobna juz na nizszej jasnosci robi robote i nie potzebuje zeby mnie cos w grze razilo jakbym patrzyl na slonce. U siebie mam monitor ustawiony na 65% jasnosci w SDR. i takie 70& to jest max dla mnie. No i trzeba wziasc pod uwage, ze jesli jakis elelement np slonce w grze swieci z max razaca nas jasnoscia jak prawdziwe slonce a gramy wieczorem przy zaciemnionym swietle to nie jest to cos naturalnego i niszczy tylko oczy bo w naturalnych warunkach slonce bedzie swiecic w dzien gdzie mamy w wokol duza jasnosc.

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może i racja z tą jasnością, musiałbym sam sprawdzić. Bardziej matowa powłoka i czcionki by mnie chyba raziły, tym bardziej że sporo pracuję z tekstem :/ 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Phoenix. dodatkowo Słońce to naturalne źródło światła, w przeciwieństwie do sztucznego światła z monitora.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, Phoenix. napisał:

..i nie potzebuje zeby mnie cos w grze razilo jakbym patrzyl na slonce. 

 

51 minut temu, kadajo napisał:

@Phoenix. dodatkowo Słońce to naturalne źródło światła, w przeciwieństwie do sztucznego światła z monitora.

I jak tylko mocniej przyświeci to człowiek ubiera przyciemniane okulary. Jeszcze nigdy nie słyszałem, żeby ktoś stwierdził że uwielbia jak go słońce razi.

Edytowane przez Minciu
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba że jest ślepy.

Ray Charles GIFs | Tenor

:E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, galakty napisał:

Może i racja z tą jasnością, musiałbym sam sprawdzić. Bardziej matowa powłoka i czcionki by mnie chyba raziły, tym bardziej że sporo pracuję z tekstem :/ 

Ja podchodziłem już dawno w każdym TV i Monitorze na niską jasność. Jak odwierdzam moich rodziców to jestem jak na torturach u nich. Q92B 75" wali tam zawsze na max jasności, specjalnie ojciec takiego upił bo mówi że ciemnego nie widzi.  Na RAL scenę SDR robi to okolice 1200+. 65" tyle robi jak ma 600stref. 75" ma ich więcej bo jakieś 900 więc pewnie spokojnie ponad 1200 robi. Oczywiście w dzień w pełnym słońcu jak słońce wali prosto w ekran to ma to sens, jak nie chcemy przycinać światła, ale oni bez zmiany ustawień siedzą tak nawet w nocy. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Minciu napisał:

Mastering SDR 100cd/m2, zostaje jeszcze zapasu jak słońce przyświeci. 

Kolejny raz pisze to w tym temacie: wszystko zalezy od stanowiska. U mnie w słoneczny dzień nawet 250cd/m2 jest mało.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
4 godziny temu, kadajo napisał:

Masz 60cd/m2 to ustaw teraz na 200 i posiedź tak cały dzień przeglądać strony w necie, najlepiej takie, które mają duże bieli. Powodzenia szczególnie wieczorem :D

... dla tego napisałem, że 200cd na białym do gier/filmów nie jest jakoś specjalnie jasne (nie jest ogólnie jaśniejsze, niż 60cd w excel). Po prostu przy białym skalibrowanym na 200cd to w niektórych filmach to 200cd może wręcz nigdy nie wystąpić, podczas gdy 60cd skalibrowane na białym do Excel, będzie w tym excel czy Word występować notorycznie i w dodatku na dużej powierzchni.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O czym ty piszesz, 200cd/m2 a 60 cd/m2 to kompletnie dwie skrajne jasnoci ekranu. Biały jest biały. Jakim cudem dla ciebie biały w filmach i grach nie jest jasny, co to jakiś specjalna wersja białego czy co ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Weź do ręki kolorymetr, skalibruj sobie jasność ekranu na 200cd (na białym), następnie odpal sobie film 2 fast 2 furious:

b395f73710bef.jpg

wsadź kolorymetr w środek ekranu i zmierz sobie jasność. Tym magicznym sposobem ekran skalibrowany na 200cd na białym w filmie jest ciemniejszy od tego samego ekranu skalibrowanego na białym na 60cd w Word.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem trochę twojego podejścia. Twoim zdaniem ustawienie ekranu na 200cd/m2 albo więcej jest ok, bo nie zawsze będziesz miał 100% biel wyświetlana na całej powierzchni ekranu ?

Przecież za każdym razem jak będzie pojawiał się jakiś jasny element lub nawet scena dzienna to będzie ci waliło po oczach wysoką jasnością, to ze nie będzie to na całej powierzchni ekranu spowoduje tylko ze bedzie mniej uciążliwe.

Tak się nie podchodzi do ustawiania jasnoci. A już na pewno nie przy kalibracji. Jasność powinieneś ustawić tak, aby cię nie waliła po oczach przy 100% wypełnieniu ekranu. Można to podnieść może do 150-160 nitów dla monitora, do TV można więcej, bo zazwyczaj siedzimy dalej, ale więcej jak 180 nitów to już żarówa, zakładając ze w pomieszczeniu nie ma jasnego źródła światła.

Już pomijam fakt, że przy takich wysokich jasnościach LCD będą miały spory problem, aby porwanie wyświetlać czarny kolor, bo przebicie od podświetlenia będzie ładnie waliło nawet na matrycach VA. A na strefowych halo będzie słodko widoczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Moje podejście jest takie, że na własne oczy widzę, jak przy kalibracji do 120cd na białym, w grach i filmach jest za ciemno, a przy kalibracji do 80cd na białym przy Word jest za jasno.

Na filmie nawet w jasnej scenie przy białym skalibrowanym na 200cd, średnia jasność tej jasnej sceny jest wyraźnie niższa (np.104cd).

ps. jasna scena z tego samego filmu:

d1a57f61024ef.jpg

 

... no na oko powiedziałem, że średnia w tej jasnej scenie to 104 ... pomyliłem się ... skalkulowana średnia statystyczna piksela w tej jasnej pustynnej scenie to 98,8 z 255, czyli mniej niż 104cd z 200cd:

992ce8b3f95b3.png

dokładnie średnia jasność będzie gdzieś poniżej 80cd w tej jasnej scenie, przy ekranie skalibrowanym na 200cd ... dziękuję za uwagę, można się rozejść.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, Kyle_PL napisał:

Moje podejście jest takie, że na własne oczy widzę, jak przy kalibracji do 120cd na białym, w grach i filmach jest za ciemno, a przy kalibracji do 80cd na białym przy Word jest za jasno.

Na filmie nawet w jasnej scenie przy białym skalibrowanym na 200cd, średnia jasność jest wyraźnie niższa.

To coś masz nie tak albo z odtwarzanymi filami, albo źródłem. Poprawnie nagrany film powinien mieć jasność na tym samym poziomie. 120 nitów to tylko referencja nie musisz się jej trzymać, dla mnie np. 120 nit tez jest za ciemny nawet w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu.

Włącz sobie jakiś ekran kalibracyjny na YT ze 100% białym i porównaj go z otwarta pusta kartka w wordzie, jasność powinna być identyczna.

Film może być słabo zmasterowany ze źródła, ale to już nie wina wyświetlacza, a ten ustawia się pod dobre źródła, a nie skopane:

1283287de4e4b13c36dad619426037cb.png

 

 

8b695f257b76237ec014b04f121de125.jpg

d52cf5c127e91ff8776927e91b469531.jpg

c644f5f36d03b38606188a846aa5bfe5.png

efb14a062e9d99d62fbb7ef51447c034.png

c1a8b8bf18dc789ae71a9f37357a7f04.png

43a7efe8844ac69868d78e8373fc8b29.jpg

27e6183cc9c55dec16ee3b53129fd8a3.png0da08ba7c3d6c4d76ff8ad7ba83f5cc5.png

Jest możliwość ze sam film faktycznie nie był masterowany do jasnoci 120 nitów w SDR, ale to nie zdarza się zawsze dlatego kalibrujesz do standardu.
Ale to wszytko tylko w filmach, w grach raczej wykorzystuje się pełny zakres RGB. Czyli jedziesz sobie w Forza Horizon 4 w środku słonecznego dnia na planszy śniegowej i biały wali po oczach jak ogień, no, chyba że ściemnisz wtedy obraz a jak się robi noc to zjasniasz :E
Nawet głupia mapa cię oślepi przy takich ustawieniach w zimie:

Barn Find 2 – 1962 Triumph Spitfire

 

JA rozumiem, że nie zawsze będzie coś na ekranie co będzie waliło po oczach, ale jak już się pojawi to oczka dostają po dupie, a potem główka boli po grze/filmie albo jesteśmy zmęczeni. I po co to.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Cóż, dla mnie liczy się średnia jasność:

72940aeeab526.jpg

Histogram:

15562ea760326.png

- średnia jasność piksela na mojej mapie to 63 z zakresu 0-255, czyli przy ekranie 200cd średnia jasność będzie gdzieś w rejonach 25% czyli okolice 50cd (nawet nie chce mi się tego precyzyjnie szacować z uwzgl. gammy, bo gołym okiem widać, że nie jest zbyt jasno).

Natomiast co do scen z wybuchem - znowu nie bierzesz pod uwagę czasu trwania - taki wybuch trwa tak krótką chwilę, że Ci się oczka od średniej jasności przy 150cd (średnia jasność sceny na ekranie skalibrowanym do 200cd na białym) przez pół sekundy nie wypalą.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tutaj dla referencji zrzut z BD:

dae3034a4e24069aada0749acb6cd28d.png

Porównajmy z twoim:

d1a57f61024ef.jpg

 

Różnica diametralna, i właśnie dlatego ustawiasz do referencji i najjaśniejszych scen w dobrze zrealizowanym filmie jeśli chodzi o mastering.
Przecież jak kalibrujesz TV to do 100% bieli, a to jak sobie potem ustawisz jakość to twoje preferencje, ale 200cd/m2 z malej odległości to moim zdaniem sajgon dla oczu w ciemniejszym pomieszczeniu.

No chyba ze każdy film znasz ultra na pamięć i ustawisz osobno dla niego jasność.

Ale ja chyba rozumiem, o co ci chodzi, filmy mają faktycznie wysoki zakres dynamiki zazwyczaj, dlatego ja sam pod filmy BD jasność na oledzie mam ustawione ponad 180cm/m2, ale na TV, od którego siedzę 2m .
Na monitorze nie jestem w stanie wyjść poza 140-150 bo oczy mnie bolą przy jasnych elementach czy to w grach, czy filmikach np. ja YT i bardzo szybko się męczę.

 

 

4 minuty temu, Kyle_PL napisał:

Cóż, dla mnie liczy się średnia jasność:

- średnia jasność piksela na mojej mapie to 63 z zakresu 0-255, czyli przy ekranie 200cd średnia jasność będzie gdzieś w rejonach 25% czyli okolice 50cd (nawet nie chce mi się tego precyzyjnie szacować z uwzgl. gammy, bo gołym okiem widać, że nie jest zbyt jasno).

No właśnie tego nie rozumie, przecież to nie średnia jasność cię oślepi tylko maksymalna.

No ale jak tak lubisz i ci to nie przeszkadza to w sumie nie było tematu :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
6 minut temu, kadajo napisał:

Różnica diametralna, i właśnie dlatego ustawiasz do referencji i najjaśniejszych scen w dobrze zrealizowanym filmie jeśli chodzi o mastering.

To co ja wstawiłem, jest z wersji 4K HDR BR, wyświetlane jest to na ekranie SDR, a aktywnym profilowaniem (skalibrowany ekran, wygenerowany do niego profil i włączone zarządzanie kolorem, które daje mi referencyjne kolory).

6 minut temu, kadajo napisał:

No właśnie tego nie rozumie, przecież to nie średnia jasność cię oślepi tylko maksymalna.

Maksymalna jasność 255/255/255 na 100% ekranu, w sposób ciągły nie występuje (nikt nie gra w gry, na których nic nie widać, poza białym na 100% ekranu).

Wybuch na pół sekundy, na godzinę filmu, gdzie i tak nie masz 100% jasności na 100% ekranu, nie jest problematyczny.

I oczywiście że wolę użytkować monitor po swojemu, to znaczy nie mam w filmach/grach średniej realnej jasności 40cd.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A wejdź tutaj:

https://caps-a-holic.com/c.php?go=1&a=0&d1=12114&d2=12113&s1=120567&s2=120568&i=7&l=1

I zmierz jasność tej klatki, zwróć uwagę ze jak na nią najedziesz myszka to zmieni się źródło na BD z UHD które faktycznie jest trochę jaśniejsze.

Zobacz dla obydwu wartości, jaka masz jasność przy skalibrowanym monitorze do 200cd/m2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...