Skocz do zawartości
kanon7

Polskie największe inwestycje (CPK, elekt. atomowe, Izera, fabryka Intel’a itp.) realizowane i planowane

Rekomendowane odpowiedzi

Stworzyłem osobny temat w którym można poruszyć informacje, plotki, dane i inne rzeczy związane z realizowanymi i planowanymi największymi inwestycjami (strategicznymi) w Polsce. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Miejmy taką nadzieję, że już nigdy więcej PiS-iory nie będą maczać palców przy inwestycjach, gdyż w to nie umieją :E. Najlepsza ich inwestycja na koncie podczas swoich rządów, to... przekop mierzei, który będzie przez 1000 lat się zwracał 8:E. Oprócz tego, same przewalone inwestycje typu Ostrołęka, lotnisko w Radomiu, z którego prawie nikt nie chce latać bądź do którego nie chcą przylecieć czy płot na granicy z Białorusią., którego można brzeszczotem przeciąć:hahaha:.

Edytowane przez Spl97

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ich najlepsza inwestycja kosztowała tylko 3 razy więcej niż powinna i nie służy nikomu bo jest drogą znikąd donikąd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Całe szczęście, że anulują CPK - przecież tylko 90% społeczeństwa oraz 90% ekspertów i tylko ~60-70% posłów jest "za" taką inwestycją. Jak to dobrze, że mamy nieomylnego Premiera, który wie co dla nas dobre i dalej będziemy mieć tą przyjemność aby dojeżdzać do jego drugiego rodzinnego miasta (Berlina) po to aby polecieć gdzieś dalej na wakacje bez przesiadek 🥰

  • Like 3
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W Polsce wszystkie inwestycje do dobra okazja do podreperowania swojego domowego budżetu przez polityków, samorządowców, ich rodziny i znajomych.  Oczywiście dobrze, że powstają jakieś inwestycje, tylko szkoda że tyle kosztują. Znajomy robi na państwowym i jak centralny zamawiający robi zakupy sprzętu dla kilkudziesięciu instytucji w PL to wychodzi drożej niż zakup ze sklepowej półki 😀

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, FataIity napisał:

Całe szczęście, że anulują CPK

Osobiście jestem za tym, żeby CPK powstało, ale nie w tym kształcie jakim proponowali PiS-iory.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

CPK nakręcają pisowskie szczekaczki i duże firmy które chcą zarobić na projekcie. Prócz wydania setek milionów dla swoich na tego misia zrobiono do tej pory nic. Wszystko w planach.

Pierwsza Elektrownia atomowa powstanie najwcześniej w 2037 jeżeli nie będzie opóźnień. Opóźnienia będą na pewno więc większość forum może nie dożyć tego cudu. Nie wiem czemu to tak długo ma trwać ale taką datę podają eksperci od tematu.

Izera jak Arrinera tylko pochłania znacznie więcej środków z budżetu. Gdzie jest wszechmocny Ursus który miał produkować autobusy elektryczne, samochody osobowe i dostawcze elektryczne. Ta firma miała być największym polskim husarzem a obecnie coś cicho.

zMSk9kqTURBXy9lMGQzM2Y4MzM2MGU4OWFiNWU3O

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, ghostdog napisał:

W Polsce wszystkie inwestycje do dobra okazja do podreperowania swojego domowego budżetu przez polityków, samorządowców, ich rodziny i znajomych.  Oczywiście dobrze, że powstają jakieś inwestycje, tylko szkoda że tyle kosztują. Znajomy robi na państwowym i jak centralny zamawiający robi zakupy sprzętu dla kilkudziesięciu instytucji w PL to wychodzi drożej niż zakup ze sklepowej półki 😀

W takim razie wypada poprosić o dostęp do informacji publicznej na temat specyfikacji i ceny w danym czasie, jaką zapłacono z naszych podatków jakby nie patrzyć :]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Idea CPK słuszna, ale idea szprych kolejowych z miasta wojewódzkiego „X” 250KM od CPK, przejeżdżający tylko przez wsie do Baranowa + cena biletu szybkiej kolei trzy cyfrową zł = jeżdżące pociągi z powietrzem, non stop. 

Co do inwestycji, to wolę wydać publiczne pieniądze, na nie do końca dopracowane CPK, niż na 13’tki i 14’tki emerytom.

Baa, nawet jako beneficjent 500+ bym uwalił pieniądze na pierwsze dziecko i zostawił na drugie i kolejne dziecko + jeden rodzic pracujący na pełny etat (odprowadzający składki) - ale np. 1000+. Jeżeli jeden rodzic, to wprowadzić jakieś kryterium podobne, aktywności zawodowej, cokolwiek. Taka forma 500+ mogła by jakkolwiek poprawić dzietność. 

Jak już wydawać pieniądze publiczne to na inwestycje -> CPK, elektr. Atomowe, autostrady itd. 
Nie wydawać pieniądze, które nie dają żadnego czynnika inwestycyjnego -> 13, 14 emerytura itp.

Edytowane przez kanon7

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
44 minuty temu, ghostdog napisał:

W Polsce wszystkie inwestycje do dobra okazja do podreperowania swojego domowego budżetu przez polityków, samorządowców, ich rodziny i znajomych

Te pieniądze w taki czy inny sposób i tak się rozpłyną, więc logicznym jest aby przynajmniej wydać je na coś co ma sens i będzie na siebie zarabiać. Wstępny koszt z budzetu państwa rozłożony na cały okres budowy to 1/4 rocznych wydatków na 800+ (ostatecznie wzrośnie jak to zawze bywa ale ciągle nie są to sumy astronomiczne, bo większość miała by zewnętrzne finansowanie). Niestety zaślepienie niektórych jest tak duże że wg taki ludzi lepiej oddać tą kasę ukrainie niż wybudować coś w Polsce :szczerbaty:

Jeśli mamy mówić, że coś będzie zrobione za drogo bo państwowe to w takim razie bierzmy pod uwagę wszystko co jest niepłacalne do zarządzania centralnego i zostawmy tylko: wojsko, policję oraz w pół sprywatyzyowaną służbę zdrowia (np. na wzór Niemiec). A reszta w kosz i pełna prywatyzacja logiką Korwina.

Kolej to największy paździerz jaki istnieje i jeszcze mówić, że to niepotrzebne albo wymadrzać się jak oni by tego lepiej nie zrobili to już nawet bawi ;) Każda modernizacja kolei która wprowadzi ją w XXI wiek jest ogromnym plusem. Czasem bym wolał skorzystać z pociągu aby przemieścić się na drugi koniec Polski ale dosłownie w 50% przypadków (z własnego doświadczenia) jest jakieś opoznienie kilkogodzinne co np. w trakcie lata lub pełnej zimy to aburd i ryzykowanie zdrowia.

 

 

18 minut temu, kanon7 napisał:

ak już wydawać pieniądze publiczne to na inwestycje -> CPK, elektr. Atomowe, autostrady itd. 

Elektrownia powinna mieć priorytet równy albo wyższy niż modernizacja armii IMO. Za 10 lat obudzimy się z ręką w nocniku, z prądem 50x droższym niż we Francji bo przez unijne pseudo regulacje będzimy mięc kilkukrotnie większe zużycie prądu niż teraz (ze względu na domy z pompami ciepła, więcej elektrycznych samochodów itd). Prąd kupimy oczywiście od Niemiec z ich ekologicznych elektrowni węglowyh z których kominów lecą motylki zamiast CO2

Edytowane przez FataIity
  • Like 2
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
48 minut temu, Kyle_PL napisał:

W takim razie wypada poprosić o dostęp do informacji publicznej na temat specyfikacji i ceny w danym czasie, jaką zapłacono z naszych podatków jakby nie patrzyć :]

To nic ne da. Oferta jest najtańsza z tych co zostały złożone w przetargu. A jak cena odbiega od rynkowych to zawsze można powiedzieć, że przy realizacji tak dużego zamówienia  firma, która ogranie dostawę dolicza sobie ekstra marżę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
1 godzinę temu, FataIity napisał:

Całe szczęście, że anulują CPK - przecież tylko 90% społeczeństwa oraz 90% ekspertów i tylko ~60-70% posłów jest "za" taką inwestycją. 

Tylko w waszej wyimaginowanej bańce

Edytowane przez Kris194
  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Wg sondaży jak np. ibris, więc pomijam internetowy sondy itd. to ok 22% było przeciw. Co ciekawe - biorąc pod uwagę podział na elektorat partii politycznych to tylko 30% wyborców PO jest "za". Więc nie wiem kto żyje w bańce. Wg Ciebie może większość ludzi jest przeciw ale nie każdy jest wyborcą PO. To fajnie pokazuje odklejenie eletoratu PO, którzy w większości podążają za tym co powie Tusk - jak w typowej sekcie. 

Jeśli chodzi o ekspertów to jest przytłaczająca większość za. A ci co są przeciw to w większości ludzie którzy mają zastrzeżenie do obecnej formy, ale ogólne założenia projektu popierają tak czy inaczej.

Tylko platforma jest przeciw i moze pojedyncze osoby z TD (?) więc wychodzi 60-70%, że jest za. Gdzieś źle policzyłem? Chyba, że będziemy się czepiać, że powiedziałem 90% społeczeństwa a wg sondaży wychodzi ok 70-80% (zależy od osób zadeklarowanych jako niezdecydowane) to zgoda - żyje w wyimaginowej bańce.

Edytowane przez FataIity

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale wiecie że nie mogą anulować CPK, bo musieliby oddać wszystkie wywłaszczone pod CPK grunty jeżeli ktoś upomni się o ich zwrot?

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/gospodarka-nieruchomosciami-16798871/art-136

Cytat

1.  Nieruchomość wywłaszczona nie może być użyta na cel inny niż określony w decyzji o wywłaszczeniu, z uwzględnieniem art. 137, chyba że poprzedni właściciel lub jego spadkobierca nie złożą wniosku o zwrot tej nieruchomości.

i na to jest 20 lat. 

Chyba że postanowią wybudować tam coś innego niż w decyzji o wywłaszczeniu, wtedy muszą o tym powiadomić poprzedniego właściciela. Wtedy poprzedni właściciel (lub jego spadkobierca) ma 3 miesiące na złożenie wniosku o zwrot. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Spl97 napisał:

Najlepsza ich inwestycja na koncie podczas swoich rządów, to... przekop mierzei, który będzie przez 1000 lat się zwracał

Dokładnie z tego samego powodu nie został on wykonany już setki lat temu ale co tam, Jarek ma swój przekop albo może raczej rów :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
21 minut temu, LeBomB napisał:

Ale wiecie że nie mogą anulować CPK, bo musieliby oddać wszystkie wywłaszczone pod CPK grunty jeżeli ktoś upomni się o ich zwrot?

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/gospodarka-nieruchomosciami-16798871/art-136

i na to jest 20 lat. 

 

Wiesz o tym, że do tej pory pod CPK nie wywłaszczyli nawet 1m2 a wszystkie transakcje przeszły przez program dobrowolnego wykupu. Także mogą anulować ;)

Na chwilę obecną nie ma nawet żadnej podstawy do wywłaszczenia bo nie ma finalnej decyzji lokalizacyjnej. 

 

 

Edytowane przez DjXbeat

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

@DjXbeat ale program dobrowolnych nabyć dotyczy wyłącznie lokalizacji portu lotniczego. Wszelkie inwestycje związane np. z koleją czy drogami niekoniecznie odbyły się na podstawie nabyć dobrowolnych.

Przecież mowa o CPK, a to nie tylko lotnisko.

Edit: do tego pogrzebałem trochę i powstaje ciekawe pytanie. 

Odnośnie CPK jest cała ustawa:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001089

Po pierwsze ustawą o CPK wykluczyli sobie art. 113 ustawy o gospodarce nieruchomościami Dz.U.2023.344

Cytat

Art.  113.  [Beneficjenci wywłaszczenia i nieuregulowany stan prawny nieruchomości]
1.  Nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu Państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
2.  Nieruchomość stanowiąca własność Skarbu Państwa nie może być wywłaszczona. Nie dotyczy to wywłaszczenia prawa użytkowania wieczystego oraz ograniczonych praw rzeczowych obciążających nieruchomość.
3.  Wywłaszczeniem może być objęta cała nieruchomość albo jej część. Jeżeli wywłaszczeniem jest objęta część nieruchomości, a pozostała część nie nadaje się do prawidłowego wykorzystywania na dotychczasowe cele, na żądanie właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości nabywa się tę część w drodze umowy na rzecz Skarbu Państwa lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, w zależności od tego, na czyją rzecz następuje wywłaszczenie.
4.  Jeżeli nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej lub zbioru dokumentów, przy jej wywłaszczeniu przyjmuje się inne dokumenty stwierdzające prawa do nieruchomości oraz służące do jej oznaczenia dane z katastru nieruchomości.
5.  W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, przy jej wywłaszczeniu, przyjmuje się służące do jej oznaczenia dane z katastru nieruchomości.
6.  Przez nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym rozumie się nieruchomość, dla której ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługują do niej prawa rzeczowe.
7.  Przepis ust. 6 stosuje się również, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe.

Zatem pytanie pierwsze, czy w ogóle można ot tak sobie ustawą wykluczyć zapis innej ustawy w takim przypadku?

Druga sprawa, to ustawa o CPK mówi że jedynym sposobem pozyskania nieruchomości jest wywłaszczenie na rzecz Skarbu Państwa. 

Zatem drugie pytanie, jak to ma się do dobrowolnego nabycia, skoro w świetle ustawy o CPK to dalej wywłaszczenie, ale przy spełnieniu art. 48 ustawy o CPK

Cytat

Art. 48. 1. Nieruchomości określone w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie CPK, zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 9, stają się własnością Spółki Celowej za
odszkodowaniem. Przepisów art. 113 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami nie stosuje się.

 

Edytowane przez LeBomB

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

@LeBomB 

Pod koleje podpięte pod inwestycje CPK też jest dobrowolny wykup ;)

I tak jak wcześniej wspomniałem decyzję o wywłaszczeniu na bazie specustawy podejmuję wojewoda po otrzymaniu decyzji środowiskowej i decyzji lokalizacyjnej. Ta druga do tej pory nie została wydana więc wojewoda nie ma podstaw prawnych by wywłaszczać pod inwestycję. 

 

Edytowane przez DjXbeat
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, FataIity napisał:

Wstępny koszt z budzetu państwa rozłożony na cały okres budowy to 1/4 rocznych wydatków na 800+ (ostatecznie wzrośnie jak to zawze bywa ale ciągle nie są to sumy astronomiczne, bo większość miała by zewnętrzne finansowanie). Niestety zaślepienie niektórych jest tak duże że wg taki ludzi lepiej oddać tą kasę ukrainie niż wybudować coś w Polsce :szczerbaty:

Ale to tylko koszt budowy. Jak się okaże, że planowany ruch z analiz był przeszacowany (a założę się, że tak będzie) to się okaże, że lotnisko jest na minusie i trzeba będzie latami dokładać z budżetu albo ze wstydem zamknąć. Taki Radom 2.0 tylko kilka razy większy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
47 minut temu, 209458 napisał:

Ale to tylko koszt budowy. Jak się okaże, że planowany ruch z analiz był przeszacowany (a założę się, że tak będzie) to się okaże, że lotnisko jest na minusie i trzeba będzie latami dokładać z budżetu albo ze wstydem zamknąć.

Proponuję zapytać się Niemców czy są dumni z Berlin Brandenburg. No ale przecież Polska to co innego, do nas będą walić drzwiami i oknami :lol2: Ciekawe tylko dlaczego w tle całej tej sprawy cały czas było widać chiński lobbing...

Edytowane przez Kris194

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, kanon7 napisał:

+ cena biletu szybkiej kolei trzy cyfrową zł = jeżdżące pociągi z powietrzem, non stop

Zdajesz sobie sprawę, że Pendolino to ceny 3 cyfrowe i wcale dużo luzu nie ma?

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, FataIity napisał:

przecież tylko 90% społeczeństwa ... jest "za" taką inwestycją.

Z których to 95% w życiu nie leciało samolotem, ani nim nie poleci.

Taka inwestycja ma mieć sens ekonomiczny, a nie podobać się wyborcom.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, Kris194 napisał:

Proponuję zapytać się Niemców czy są dumni z Berlin Brandenburg. No ale przecież Polska to co innego, do nas będą walić drzwiami i oknami :lol2: Ciekawe tylko dlaczego w tle całej tej sprawy cały czas było widać chiński lobbing...

Ciekawe czy Niemcy są dumni z lotniska we Frankfurcie i cargo w Lipsku, oh wait :szczerbaty: Poza tym jak można narzekać na Berlin Brandenburg jeśli z tego lotniska można sobie polecieć na drugi koniec świata za cenę kilkukrotnie niższą niż z Warszawy. Rzeczywiście wstyd bo Polak ma drożej

 

1 godzinę temu, bergercs napisał:

Taka inwestycja ma mieć sens ekonomiczny, a nie podobać się wyborcom.

Właśnie jest udowodnione, że ma na siebie zarabiać - dlatego też są inwestorzy zewnętrzni gotowi zainwestować w to. Sens ekonomiczny ma też likwidacja Okęcia i przeznaczenia tych terenów np pod mieszkania.

15 godzin temu, 209458 napisał:

Radom 2.0 tylko kilka razy większy.

Radom był wyśmiewany i krytykowany dosłownie przez wszystkich, jak wgl można porównywać to

  • Like 1
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, FataIity napisał:

 

 

Właśnie jest udowodnione, że ma na siebie zarabiać - dlatego też są inwestorzy zewnętrzni gotowi zainwestować w to. Sens ekonomiczny ma też likwidacja Okęcia i przeznaczenia tych terenów np pod mieszkania.

 

No to poproszę o linki do kosztorysów, symulacji itd wskazujących na tę opłacalność (nie - słowa Horały, że "się opłaca" /jemu na pewno się opłacało brać kilkadziesiąt tys za nic co miesiąc/ nie jest tym czego szukam, podobnie stwierdzenia "bo w DE się opłaca"). Bo znając życie to będzie równie "opłacalne" jak Rów Jarosława. Ja niestety chyba nie umiem szukać, bo znajduje mi tylko:

"Wyceniany na 100 mld zł układ kolejowy będący komponentem całego ekosystemu wokół CPK stworzyła jedna osoba. Koncepcję poprzedni rząd miał przyjąć bez wykonania jakichkolwiek analiz..."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, Kris194 napisał:

Proponuję zapytać się Niemców czy są dumni z Berlin Brandenburg.

Albo Montreal Mirabel. Miasto wielkości Warszawy, port miał być nową jakością, kanadyjskim hubem lotniczym, cud miód i orzeszki, wszystkie loty międzynarodowe musiały iść przez Mirabel (coś jak u nas przymus zamknięcia Okęcia i Modlina). I co? I dupa, Mirabel od lat nie obsługuje ruchu pasażerskiego, zostało tam tylko cargo, port w dużej mierze jest pusty.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...