Skocz do zawartości
kanon7

Polskie największe inwestycje (CPK, elekt. atomowe, Izera, fabryka Intel’a itp.) realizowane i planowane

Rekomendowane odpowiedzi

Pewnie przekupieni jacyś, głąby nie wiedzą, że lotnisko nikogo.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Głąby bo zrobili materiał na podstawie materiałów promocyjnych CPK.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Wiadomo, że forumowi eksperci to się znajo najlepiej. Dobrze, że warszawiacy będą mieli więcej samolotów nad łepetynami, nie ma jak rozbudowa lotniska w środku miasta.

Edytowane przez lpcl
  • Upvote 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ja jestem za CPK, bo wierzę, że da to impuls do rozwoju gospodarczego (i nie tylko) kraju. 

Wystarczy sobie spojrzeć na mapy aktualnych lotów, które są dostępne w internecie i można zauważyć, jaką piękną dziurą na tle zachodnich krajów stanowi Polska. Fakt, że wojna na Ukrainie nie pomaga, tak samo odcięcie Rosji, ale mimo wszystko uważam, że jest potencjał na rozwój ruchu lotniczego. 

Chciałbym, żeby CPK powstało ponad podziałami politycznymi. Razem z szybkimi kolejami of kors. 

Edytowane przez addept
  • Upvote 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Z jednej strony twierdzicie, że ruch ma rosnąć a z drugiej nie potraficie przyjąć do wiadomości, że harmonogram był nierealny. Przypomnę tylko, że według pierwotnego planu w Baranowie miało za najpóźniej 3,5 roku stać lotnisko  w miejscu gdzie teraz jest łąka :E Debili to sobie Horała może robić ze swoich wyznawców i pisiorów ale nie ludzi, którzy niejedną budowę widzieli i o niejednym lotnisku słyszeli.

Edytowane przez Kris194

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

No sam pomysł przekształcenia lotniska wojskowego w Radomiu na lotnisko cywilne pojawił się już bodajże w latach 70. XXw. (nie jestem pewien na 100%). Sama spółka która miała zająć się pudową portu lotniczego powstała w 2001 roku. Od 2006 roku zostały wykonane pierwsze kroki i wydano 22 miliony zł. Po uzyskaniu zezwoleń w 2008 roku dopiero w 2012 roku zakończono badania terenu, bo to teren powojskowy. W zasadzie jak czytałem kiedyś analizę tego co tam wyszło, to ja bym tam w ziemi nie dłubał, no ale ktoś decyzję podjął. W 2015 roku dopiero wylądował pierwszy samolot cywilny w ramach działalności lotniska. No ale nie polatali bo w zasadzie spółka zbankrutowała i całość została przejęta przez PPL. W 2018 roku postanowiono rozebrać terminal (w założeniu ten przeniesiony z Łodzi miał być tymczasowy) i rozpoczęto budowę terminala właściwego już przez PPL. Koszt od 2018 roku? 800 milionów zł. Ile kosztowało wszystko w latach 2001-2018 tego chyba nikt nie policzył. 

No i na koniec ciekawostka :D 

24 hektary gruntu pod budowę infrastruktury przeznaczyło miasto. W ramach umowy PPL ten grunt dzierżawi i mogło wykonać na nim niezbędne prace i budowy. Lecz to dalej teren miasta. Zatem w ramach umowy miasto do 2040 roku musi zwrócić PPL 350 milionów złotych za to że PPL na tym terenie poniosło koszty budowy infrastruktury. Oczywiście to co PPL miałoby płacić za dzierżawę tego terenu odliczane jest od tego co Radom ma spłacić PPL. Koniec końców do 2040 roku miasto będzie musiało spłacić PPL 270 milionów zł. 

Także tak to się buduje lotniska u nas w kraju :] 

Edytowane przez LeBomB

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, Bono[UG] napisał:

Zdajesz sobie sprawę, że Pendolino to ceny 3 cyfrowe i wcale dużo luzu nie ma?

Przeczytaj jeszcze raz co napisałem.
Jest  to jedna zmienna z wielu, która spowoduje że obłożenie pociągów będzie małe.

Weźmy przykład linię kolejową CPK nr 6 z Rzeszowa, przez Łętownia, Kunów, Radom, Warka, Grójec -> Baranów (CPK)
- wysoka cena biletu - "bo taka musi" być przy kolejach szybkich prędkości 
- brak połączeń z dużymi miastami (małe miejscowości, mało pasażerów)
- główny cel podróży, to tylko lotnisko CPK
Jak z tego ma być komplet w pociągu?

Alternatywa kolei szybkich prędkości:
Rzeszów -> Kraków
Rzeszów -> Lublin
Rzeszów -> Warszawa
+ duże miasta (więcej pasażerów)
+ nie jeden główny powód podróży; lotnisko (bo tak mają szprychy CPK), ale więcej powodów (praca, szkoła, biznes, rozrywka itd.), podróży jak masz szybką kolej między dużymi / bardzo dużymi miastami.

Dalej nie rozumiesz? :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
9 godzin temu, bergercs napisał:

No to poproszę o linki do kosztorysów, symulacji itd wskazujących na tę opłacalność

To żart? Tak mam dostęp to niepublicznych danych, które były udostępniane inwestorom jako wstępny plan. A może część jest publicznie bo słyszałem wiele wypowiedzi różnych osób gdzie podawali jakieś konkretne liczby. Poza tym: jak lotnisko międzynarodowe mogące przejąć spory udział cargo dla tej części Europy miało by nie być opłacalne? Okęcie też nieopłacalne? Inwestorzy zewnętrzni którzy chcą wyłożyć na to większość kasy też twierdzą, ze jednak nieopłacalne, ale jednak chcą wyrzucić kasę w błoto?

Posiłkuję się opiniami ekspertów - ludzi, którzy mają styczność mają ogromną wiedzę w tym temacie - i przytłaczająca ich większość (nie znam innego projektu inwestycyjnego  na dużą skalę który byłby tak mocno popierany przez taką liczbę osób) twierdzi, że jest to opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia, a także opłacalne z geopolitycznego punktu widzenia. Mam wierzyć im czy pclabowcowi wypisującemu swoje wysrywy przed komputerem a może Tuskowi, który na każde zawołanie leci podcierać dupkę niemieckim politykom, bo Polski projekt może zabrać im kasę i tak będącej w kryzysie niemieckiej gospodarce?

Zróbcie sobie może jakiś oddzielny wątek antyCPKowcy, zwolennicy "im więcej imigrantów w Polsce tym lepiej, bo nam gospodarka bez nich upadnie" i może jeszcze ekspertów od ekologii twierdzących, że za 30 lat ziemia spłonie. Raz wymagacie konkretnych liczb tam gdzie są one zbędne, w innych tematach przy podawaniu suchych liczb i analiz twierdzicie, że trzeba to na zdrowy rozsądek rozpatrzyć bo liczby kłamią. Wybieracie sobie jedno albo drugie w zależności do której tezy bardziej pasuje.  

 

 

10 minut temu, kanon7 napisał:

Weźmy przykład linię kolejową CPK nr 6 z Rzeszowa

Takie połączenie powinno być podciągnięte jeszcze bezpośrednio do Warszawy. Nawet sobie nie wyobrażasz ile osób z tamtych stron czeka na coś takiego. Jak chcemy być tacy pro eko itd to tym bardziej powinniśmy rozwijać sieć kolejową i minimalizować koszty biletów, choćby nawet poprzez jakieś dofinansowania.  Setki mld jest rozdawane na prawo i lewo, ale na projekty które realnie poprawią jakość życia ludziom to już niestety nie i płacz. Chciałbym aby darmozjadom nie rozdawali moich pieniędzy z podatków i zamiast tego inwestowali w kolej, metra w większych miastach, nowoczesne szpitale itd. Rozwój cywilizacyjny nie wynika z dawania patologii 800+, tylko z inwestycji, a ciągle wzorujemy się na krajach, które miały 50 lat na rozwój, kiedy my mieliśmy komunizm.

Edytowane przez FataIity

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Pisałem wcześniej w innym wątku, gdzie była dyskusja o CPK, że powinien powstać tam gdzie jest Modlin. Wtedy linie kolejowe prowadziłyby do Warszawy, co zwiększyłoby ich opłacalność, a dobrze zorganizowane mogłyby sprawić, że ludzie zrezygnowaliby z podróży samochodem do stolicy, wybierając pociąg. Tym bardziej, że taki wspomniany Grójec to obecnie w dużej części "sypialnia" Warszawy i szybkie połączenie z centrum byłoby bardzo korzystne, bo póki co autem jedzie się szybko do lotniska Chopina a dalej trzeba się bujać w korkach jeżeli ktoś potrzebuje jechać do centrum.

Edit:

O tu pisałem

No ale jestem pclabowym ekspertem od ekologii, który przecież się nie zna :] 

 

Edytowane przez LeBomB

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Linie kolejowe nie powinny mieć nic wspólnego z CPK poza łącznikiem. Baranów wcale nie jest złą lokalizacją bo ułatwi dojazd do/z Łodzi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, FataIity napisał:

ble ble

Czyli g..o wiesz, a cała twoja "wiedza" to wypowiedzi "specjalistów" z PISu, którzy jedyne co potrafią to kraść.

"jak lotnisko może być nieopłacalne" - to są te analizy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@bergercs 

Od blisko 3 lat w okolicach gdzie ma powstać lotnisko CPK, firmy magazynowe mocno zaczęły inwestować. W przeciągu tych 3 lat na obrzeżach CPK, powstały magazyny FM, Panattoni a obecnie na obszarze prawie 15h buduję się kolejny magazyn choć nie wiem co to za firma. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

FM Logistic postawił teraz magazyny nawet w Będzinie, Panattoni największe magazyny w Europie wywalił koło Łodzi zanim zaczęto planować lokalizację CPK. Więc wybierali lokalizacje według własnego widzimisię (lokalizacja przy głównych węzłach drogowych - FM "warszawski" przy nowo budowanej obwodnicy)

Edytowane przez bergercs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kanon7

To nie cena będzie głównym hamulcem, a właśnie miejsca docelowe poza dużymi aglomeracjami.
Szprychy jako wyłącznie dojazd na superlotnisko nie mają zupełnie sensu, nawet jakby bilety były za symboliczną złotówkę.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, bergercs napisał:

Czyli g..o wiesz, a cała twoja "wiedza" to wypowiedzi "specjalistów" z PISu, którzy jedyne co potrafią to kraść.

"jak lotnisko może być nieopłacalne" - to są te analizy?

Nie ma to jak sobie wybrać z wypowiedzi na kilkadziesiąt słów, dwa losowe słowa i w taki sposób odpowiedzieć i jeszcze bezczelnie to wsadzić w " " :szczerbaty:. Nawet nie było mowa nic o pisiorach ale trzeba odwrócić uwagę, byle coś odpowiedzieć. 

Z takim osobami nie ma co dyskutować. Typowa sekta plaformerska - kompletny brak samodzielnego myślenia, tak samo jak w przypadku elektoratu pisu. Jak w tym kraju ma być dobrze kiedykolwiek?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

W skrócie nie ma nic prócz biur z kadrą dojącą pieniądze i brak jeszcze minimum 6mld zł i kilku lat żeby to ruszyło.

To co do tej pory pokazali jest przestarzałe stylistycznie i technologicznie.

Cytat

O Izerze słyszymy już od wielu lat, a pierwszy samochód tej marki miał zjechać z taśm w 2024 roku.

 

Edytowane przez Keken

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Nie ma co się mądrzyć i zabierać głos jak się nie jest specjalistą. Na dzień dzisiejszy przekonują mnie argumenty PiS. Mamy dogodne miejsce w Europie na wielkie lotnisko międzynarodowe. Przy okazji można znacząco poprawić transport publiczny w miastach, miasteczkach i między nimi, żeby zostawić w jakimkolwiek stanie tą planetę dzieciom i wnukom, a nie tylko wszędzie samochody i samochody i wszystko pod nie robione. Powinno się stworzyć taki transport publiczny w Polsce, żeby nikt NIE MUSIAŁ mieć samochodu (oczywiście pomijam ludzi co 300m jadą do biedry bo przestali się już w ogóle ruszać)... Każdy powinien móc pojechać czystym i częstym środkiem transportu publicznego do pracy, szkoły, kina czy na basen. O ile w miastach nie jest źle to już w miasteczkach i podmiejskich liniach jest tragicznie... W UE od 20 lat ludzi zachęca się do transportu zbiorowego i tam się odchodzi od samochodów, a u na od 20 lat dokładnie odwrotnie...

Edytowane przez hubio
  • Haha 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@hubio tylko problem w tym, że chodzi o skomunikowanie tych miast głównie z CPK. Sam sobie odpowiedz na pytanie, czy ktoś kogo nie obchodzi dojazd do lotniska będzie jechał np. do takiego Gdańska przez Baranów, czy wybierze pociąg z Warszawy, który obecnie jedzie niewiele ponad 3 godziny?

Jeżeli chcesz rozpatrywać to w kategoriach komunikacji publicznej, która skomunikuje różne miasta, to nie tędy droga i to dosłownie. Dworzec przesiadkowy zlokalizowany w miejscu w którym jedyne co możesz robić w oczekiwaniu na kolejny transport, to siedzenie na dworcu, to żadne rozwiązanie. 

Ja się tylko zastanawiam jak wyglądałby plan CPK gdyby w momencie tworzenia tego pomysłu prezydentem Warszawy był ktoś z PiS :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale że co ten cpk nie byłby skomunikowany ze stolicą, bo tam to pewnie ze 30 min. pociągiem jest do stolicy więc nie wiem w czym tutaj jest problem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@LeBomB ja o tym transporcie zbiorowym to tak napisałem, nawet w oderwaniu od CPK. Przy okazji... Być może masz rację, ale może CPK jak nie bezpośrednio to pośrednio by ruszyło sprawy transportu zbiorowego? Co do samego CPK uważam, że powinniśmy mieć, a nie musieć jeździć po Europie żeby dotrzeć do Indii czy do RPA... Bezpośrednie loty z Polski na cały świat. Lotnisko obsługujące kraje bałtyckie i Ukrainę... Mnie się ten pomysł podoba. Jak szybko się zwróci to już niech analizują odpowiedni ludzie... Nie śledziłem tego jak PiS to realizuje... Były głosy, że fatalnie... Nie zdziwiłbym się znając ich nieudolność we wszystkim choć akurat Chorała jako jeden z naprawdę bardzo nielicznych polityków PiS wydaje mi się w miarę sensowny... Niech Koalicja Demokratyczna realizuje to CPK po swojemu, ale nie odrzuca pomysłu...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
1 godzinę temu, LeBomB napisał:

@hubio tylko problem w tym, że chodzi o skomunikowanie tych miast głównie z CPK. Sam sobie odpowiedz na pytanie, czy ktoś kogo nie obchodzi dojazd do lotniska będzie jechał np. do takiego Gdańska przez Baranów, czy wybierze pociąg z Warszawy, który obecnie jedzie niewiele ponad 3 godziny?

Jeżeli chcesz rozpatrywać to w kategoriach komunikacji publicznej, która skomunikuje różne miasta, to nie tędy droga i to dosłownie. Dworzec przesiadkowy zlokalizowany w miejscu w którym jedyne co możesz robić w oczekiwaniu na kolejny transport, to siedzenie na dworcu, to żadne rozwiązanie. 

Ja się tylko zastanawiam jak wyglądałby plan CPK gdyby w momencie tworzenia tego pomysłu prezydentem Warszawy był ktoś z PiS :) 

Ja też mam sobie wybrać pociąg z Warszawy do Gdańska? A do tej Warszawy podróż za pomocą "czarodziejskiej teleportacji", jak Czarodziejka z księżyca? Wolałbym wsiąść w jedną szprychę, przesiąść się gdzie trzeba w drugą szprychę (lub nie, bo to przecież może być ten sam skład, zależnie od tego jak to będzie zbudowane) i tak dojechać do Gdańska.

To gdzie te szprychy będą się schodzić to odrębny temat, jednak takie ciągłe dyskusje i zmiany planów co gdzie powinno być doprowadzi tylko do tego, że nam tutaj obecnym się zejdzie z tego świata i to ze starości, zanim coś w końcu powstanie. Polityka kontynuacji jest potrzebna aby ciągle nie tuptać w miejscu i pozwalać innym decydować o tym co i jak powinniśmy robić, oraz gdzie powinniśmy być.

Nie wszystkie połączenia będą rentowne, ale albo będzie porządny transport publiczny, albo już nigdy ten transport nie będzie alternatywą dla środków transportu indywidualnego.

Edytowane przez Suchy211

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, hubio napisał:

Co do samego CPK uważam, że powinniśmy mieć, a nie musieć jeździć po Europie żeby dotrzeć do Indii czy do RPA...

Kiedy ostatnio sprawdzałeś siatkę połączeń? Masz bezpośrednie połączenie lotnicze z Warszawy do Delhi... Do RPA (Johannesburga) masz połączenie przez Dubaj, nie musisz jeździć po Europie.

Godzinę temu, hubio napisał:

Mnie się ten pomysł podoba.

Inwestycja ma się opłacać a nie podobać.

Godzinę temu, Suchy211 napisał:

Nie wszystkie połączenia będą rentowne, ale albo będzie porządny transport publiczny, albo już nigdy ten transport nie będzie alternatywą dla środków transportu indywidualnego.

No to załóż sobie swoje przedsiębiorstwo kolejowe i oferuj usługi ze stratą ale naszych wspólnych pieniędzy nie marnuj.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Kris194

Najpierw ty zacznij od tego, aby razem z PE i całą unia nie mówić mi za moje pieniądze czym i jak mam jeździć. Nie dajesz na alternatywę tego co utrudniasz lub zabraniasz, to wypad z wymaganiami i ograniczeniami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Suchy211 napisał:

@Kris194

Najpierw ty zacznij od tego, aby razem z PE i całą unia nie mówić mi za moje pieniądze czym i jak mam jeździć. Nie dajesz na alternatywę tego co utrudniasz lub zabraniasz, to wypad z wymaganiami i ograniczeniami.

Jak rozumiem mówisz o SCT? Nie wiem co ma jedno wspólnego z drugim, ba, ja nawet tematu nie zacząłem ale niezależnie jak na to patrzysz to prawda jest taka, że kiedyś musi nastąpić odcięcie starych rozwiązań , technologii itd. i wiesz dobrze o tym, że nikt nikomu przesiadki w pełni nie zrefunduje, tak nie było nawet w przypadku pieców kaflowych. Co do samego SCT to jakoś nie sądzę, żeby ktoś zapłakał, że ktoś przyjezdny nie będzie mógł wjechać w pewne rejony Warszawy 28 letnim złomem od lipca tego roku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...